محسنی اژه ای اعلام کرد/تحقیق از سه وزیر و رییس بانک مرکزی دولت دهم

۱۴ مهر ۱۳۹۳/ سخنگوی قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه ادعای بابک زنجانی مبنی بر وجود ارزهای متعلق به او در بانک‌های خارجی اثبات نشده، تحریم یا رفع تحریم به او اثری ندارد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در هفتادمین نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر خارج شدن بابک زنجانی از لیست افراد تحریمی توسط انگلیس صحت دارد یا خیر؟ گفت: ادعایی که بابک زنجانی مبنی بر داشتن ارز در بانک‌های تاجیکستان و مالزی داشت اثبات نشده هر چند مقدار ناچیزی در یکی از بانک‌ها وجود داشته است.
  • البته اموال غیرمنقولی در بعضی کشورهای همسایه و غیرهمسایه وجود دارد و اقداماتی روی آن انجام شده است. وکلای متهم نیز در جریان هستند و لذا با توجه به اثبات نشدن ادعاهای بابک زنجانی مبنی بر داشتن ارز در بانک‌های خارجی، تحریم یا رفع تحریم او تاثیری ندارد.
  • سخنگوی قوه قضاییه گفت: درباره اینکه این خبر صحیح است یا خیر نیز باید بگویم که من نیز در حد شما مطلع هستم.
ریحانه جباری
  • من بارها عرض کرد‌ه‌ام که اگر ما ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است. قصاص از قوانین مسلم اسلام و یک حق شخصی برای اولیای دم است. اگر اولیای دم تقاضای قصاص نکنند اصلا با این عنوان پرونده بررسی نمی‌شود، ولی اگر درخواست و بررسی شد و جرم قاتل هم عمدی تشخیص داده شد و بعد هم با مذاکراتی که صورت می‌گیرد رضایت حاصل نشد طبیعی است حکم باید اجرا شود.
  • در این پرونده برای چندین بار وقت داده شده است و آخرین وقتی هم که داده شده 10 روز است که اگر در این مدت رضایت حاصل نشود حکم اجرا می‌شود.
  • من قبلا هم گفتم که خوب است اولیای دم رضایت بدهند و در جلسات قبل نیز آماری از گذشت اولیای دم از اجرای حق قصاص ارائه کرده‌ام.

پرونده بیمه
  • پرونده‌ای در این زمینه در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.
  • البته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به این تخلفات رسیدگی می‌کند و امیدواریم که در آنجا به مسائلی که مطرح شده رسیدگی شود.
پرونده بابک زنجانی
  • محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در پرونده بابک زنجانی نام 4 وزیر (سابق) مطرح است. آیا تحقیق از این افراد صورت گرفته یا خیر؟ گفت: البته در این پرونده نام سه وزیر دولت گذشته مطرح است که بله از این سه وزیر و رییس بانک مرکزی تحقیق شده است.
معاون اول دولت احمدی نژاد
  • خبرنگاری با اشاره به پرونده معاون اول دولت دهم از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که روند رسیدگی به این پرونده چگونه است که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: ایشان و وکیل وی و افراد دیگری که در این پرونده نامشان مطرح بود لوایح اعتراضی خود را ارائه کردند و پرونده در حال آماده شدن برای ارسال به دادگاه تجدیدنظر است.
درباره آزادی یکی دیگر از خبرنگاران واشنگتن پستپ
  •  در رابطه با خبر آزادی که شما می‌گویید اطلاعی ندارم اما از همان مجموعه‌ای که در روزهای اول بازداشت شدند ابتدا یک نفر و مدتی بعد نفر دیگری آزاد شد. همچنین در رابطه با این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
پرونده دادستان سابق تهران
  • خبرنگاری با اشاره به پرونده دادستان سابق تهران گفت که این فرد در صحبت‌های اخیر خود مدعی شده که هیچ گونه خطایی مرتکب نشده آیا تاخیری که در روند رسیدگی به پرونده او به وجود آمده باعث پیش آمدن چنین حرف‌هایی نمی‌شود و اینکه پرونده این فرد چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟ اژه ای: بله تاخیر در رسیدگی سبب به وجود آمدن اینگونه حرف ها می‌شود، اما برای رسیدگی به این پرونده اینکه گفته شود اراده‌ای وجود ندارد درست نیست؛ زیرا برای رسیدگی به این پرونده اراده وجود دارد. برای بخشی از این پرونده حکم صادر شده و در مرحله دیوان عالی کشور است و بخش دیگر این پرونده نیز در حال رسیدگی است.
  • اینکه متهم در رابطه با اقدامات خود حرفی بزند موضوع طبیعی است زیرا هیچ گاه نمی‌گوید که من گناهکارم.

پرونده دستگیر شدگان مرتبط با بی بی سی

  • متاسفانه بی بی سی و کسانی که وابسته هستند تلاش می‌کنند اقدام به جاسوسی کنند یا به اسنادی دسترسی پیدا کننند. در این زمینه دو نفر بازداشت هستند و افرادی دیگر تحت تعقیب قرار دارند.
  •  طبیعی است به این اقدامات اکتفا نمی‌شود و این حق برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که موضوع را از لحاظ بین المللی پیگیری کند.

اعتصاب غذای غنچه قوامی

  • من درباره شخص ایشان سوال نکردم ولی امروز که پرسیدم گفتند در حال حاضر هیچ مورد اعتصاب غذایی نداریم.
  •  پرونده مذکور نیز در حال رسیدگی است و از بیان جزئیات آن معذورم.
  • خبرنگاری پرسید آیا رییس ستاد کل نیروهای مسلح دستوری مبنی بر تعقیب قضایی دو خبرنگار را به قوه قضاییه داده است؟ محسنی اژه‌ای گفت: دستور که نمی تواند باشد، ممکن است شکایت شده باشد.
افت قیمت سکه پس از افت اونس طلا
۱۵ مهر ۱۳۹۳/روز گذشته مقاومت سکه در برابر ورود به کانال 920 هزار تومان شکست. روز دوشنبه تا حدودی از حباب مثبت سکه کاسته شد و بهای این کالای قیمتی پس از 10 روز نوسان در کانال 930 هزار تومانی به کانال 920 هزار تومانی وارد شد. همچنین روز گذشته بهای دلار در واکنش به اخبار جدیدی مثل لغو برخی تحریم‌های بریتانیا علیه برخی شرکت‌ها و افراد ایرانی و از جمله شرکت ملی نفتکش ایران به میزانی جزئی کاهش یافت.

  ورود سکه به کانال 920 هزار تومان
روز دوشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای 927 هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت. این در حالی است که قیمت سکه در ساعات ابتدایی بازار با کاهش بیشتری مواجه شده بود. دیروز در ساعات ابتدایی بازار قیمت سکه به 923 هزار تومان رسید، اما با افزایش 4 دلاری اونس جهانی در ساعات میانی روز تا حدودی از افت قیمتی سکه کاسته شد.

قیمت سکه که در روز یکشنبه هفته گذشته با افزایش نرخ دلار به 3265 تومان دارای حباب قیمتی منفی شده بود، از سه‌شنبه هفته گذشته با کاهش بهای اونس جهانی دارای حباب قیمتی مثبت شد. همچنین در روز گذشته تا حدودی از حباب مثبت قیمتی سکه کاسته شد، ولی همچنان ارزش ذاتی این فلز قیمتی در حدود 10 هزار تومان از قیمت سکه بازار کمتر است. سکه که از تاریخ 29 شهریور تا 4 مهر در کانال 920 هزار تومان نوسان داشت و حتی در روز انتهایی شهریورماه به کانال 910 هزار تومان واردشده بود، در ابتدای هفته گذشته با افزایش قیمت دلار در بازار به کانال 930 هزار تومان وارد شد. 

  کاهش 65 تومانی پوند در هفته جاری
روز گذشته قیمت پوند در بازار بار دیگر کاهش پیدا کرد. روز دوشنبه هر پوند انگلیس در بازار به بهای 5185 تومان معامله شد که کاهشی 25 تومانی نسبت به نرخ این ارز در ابتدای هفته داشت. این در حالی است که قیمت پوند در روز ابتدایی هفته نیز 40 تومان کاهش یافته بود. به نظر می‌رسد کاهش 2/1 درصدی بهای پوند بازار در دو روز ابتدایی هفته جاری، واکنشی به روندهای نزولی اخیر این ارز مثل افت 8/0 درصدی برابری این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار در روز جمعه باشد. همچنین روز گذشته بهای شاخص بازار ارز نیز کاهش یافت.

روز گذشته دلار معاملات خود را با نرخ 3245 تومان آغاز کرد، در ساعات میانی بازار بهای این ارز 10 تومان کاهش یافت و به 3235 تومان رسید، اما در ساعات انتهایی بازار بهای این ارز 5 تومان افزایش پیدا کرد و به 3240 تومان رسید. بهای شاخص بازار از سه‌شنبه هفته گذشته در یک روز کاهش و در روز بعد افزایش پیدا کرده است.

 گروهی از فعالان افت دلار در روز گذشته را ناشی از لغو برخی تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا دانسته‌اند. روز جمعه  وزارت دارایی بریتانیا 6 فرد و موسسه از جمله بابک زنجانی و شرکت سورینت، یکی از شرکت‌های متعلق به بابك زنجانی و همین طور دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم و بانک سینا سه موسسه دیگری هستند که از فهرست تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا خارج شده‌اند. 

  کاهش سرعت تعدیل نرخ رسمی
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار  را 26 هزار و 678 ریال اعلام کرد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز شنبه داشت. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد سرعت تعدیل نرخ رسمی در 50 روز گذشته از سوی این نهاد کاهش یافته است.

در حالی‌که بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را در تیرماه 50 تومان و در خردادماه 40 تومان افزایش داده بود، نرخ رسمی دلار در شهریورماه 8 تومان و از ابتدای مهر تا روز گذشته (14 روز) در حدود 3 تومان افزایش پیدا کرد. همچنین روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی یورو و پوند را افزایش جزئی داد. این در حالی است که نرخ رسمی پوند در روز ابتدایی هفته 68 تومان و نرخ رسمی یورو 35 تومان کاهش پیدا کرده بود.

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا